Om bewust en bekwaam te kunnen toetsen, is het belangrijk om je kennis over toetsing op niveau te houden. Op deze webpagina vind je het resultaat van het project Bewust en Bekwaam Toetsen en Beoordelen, waarin je ten opzichte van verschillende toetsentiteiten je kennis kan beoordelen. De basis hiervoor is het toetsweb, waarin de verschillende toetsentiteiten zijn geoperationaliseerd: toetsen/toetstaken, toetsprogramma, toetsbeleid, toetsorganisatie en toetsbekwaamheid.

Het toetsweb kan gezien worden als doorontwikkeling van de toetspiramide (Joosten-ten Brinke, 2011; Joosten-ten Brinke & Sluijsmans, 2012) naar een ontwikkelings- en kwaliteitszorginstrument (Van Schilt-Mol et al, 2020). Het symboliseert de verwevenheid van de verschillende toetsentiteiten, en maakt visueel zichtbaar dat deze allemaal met elkaar verbonden zijn.

Deze website heeft als doel je bewust te laten worden van de kennis die je nodig hebt om een toetsbekwame (hbo)docent te zijn, te ontdekken welke kennis je al in huis hebt en welke kennis je nog (verder) kan ontwikkelen. Om dit te kunnen doen is er een conceptmap ontwikkeld. De conceptmap is nadrukkelijk geen compleet dekkend overzicht van alle mogelijke toetsconcepten. De conceptmap geeft wel een overzicht van relevante toetsconcepten die van belang zijn als je toetsen wil ontwikkelen en afnemen.

Naast de conceptmap zijn er ook kennistoetsen ontwikkeld. Deze toetsen geven je inzicht in je huidige kennis over toetsen, beoordelen en beslissen en bieden aanknopingspunten om je verder te ontwikkelen en toetsbekwaam te blijven. Het instrument ondersteunt daarmee bij het geven van invulling van kwaliteit 4 van de bke en ske: toetsbekwaam blijven. Afhankelijk van de resultaten van de toets, kun je aan de hand van de professionaliseringsactiviteiten concrete invulling geven aan je verdere en voortdurende ontwikkeling.

Je kunt op twee manieren je kennis over toetsing toetsen. Je kunt toetsen maken over de leerdoelen van een toetsbekwame (hbo) docent (zie ook De leerdoelen hieronder). En je kunt toetsen maken over verschillende concepten uit de conceptmap (zie ook Conceptmap hieronder).

Instructie toegang tot de toetsen

Vanwege technisch onderhoud zijn de toetsen momenteel helaas niet beschikbaar.

De leerdoelen

Hieronder staan de leerdoelen op het niveau van weten, inzicht en toepassing ten aanzien van toetsen, beoordelen en beslissen die docenten of lerarenopleiders zouden moeten beheersen. Deze leerdoelen zijn gebaseerd op dit onderzoek. Leerdoelen met betrekking tot vaardigheden of houdingen worden niet door dit instrument gedekt.

Door te klikken op de button ‘Start de toets’ hierboven, kun je kiezen voor een toets per leerdoel. Dit is een korte toets (met gemiddeld 5 items) over dat leerdoel. Je kunt daarmee nagaan wat je kennis is ten aanzien van deze leerdoelen.

Leerdoelen op het niveau van toets(ta)ken

Leerdoelen op het niveau van toetsbekwaamheid

Leerdoelen op het niveau van toetsprogramma’s

Leerdoelen op het niveau van toetsbeleid

Leerdoelen op het niveau van toetsorganisatie

Conceptmap

In de conceptmap is visueel zichtbaar hoe alle concepten verbonden zijn aan het toetsweb. Je kunt diverse concepten ‘uitklappen’. Je kunt zien dat toetsing een veelomvattend concept is. Per concept kun je een mini-toets maken (gemiddeld 5 items). Je kunt hiermee nagaan wat je kennis is ten aanzien van deze concepten. Klik op de button ‘Start de toets’ hierboven.

Meer lezen over toetsbekwaamheid?
  • Sluijsmans, D., Van Eldik, S., Joosten-ten Brinke, D., & Jakobs, L. (2013). Bewust en bekwaam toetsen: Wat zouden lerarenopleiders moeten weten over toetsing? Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 34(3), 27-41.

    Van Schilt-Mol, T., Baartman, L., Meijer, K., Dobbelaer, M., Linden van der, J. &, Munneke, L. (2020). Kwaliteiten van de toetsbekwame hbo-docent. Herijking van het programma van eisen voor de basis- en seniorkwalificatie examinering zoals opgesteld door de Expertgroep BKE/SKE (2013). Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Hogeschool van Utrecht

Referenties
  • Joosten-ten Brinke, D. (2011). Eigentijds toetsen en beoordelen (Lectorale rede). Fontys Hogescholen.

    Joosten-ten Brinke, D., & Sluijsmans, D. (2012). Tijd voor toetskwaliteit: het borgen van toetsdeskundigheid van examencommissies. Thema, 19 (4), 16-21

    Van Schilt-Mol, T., Baartman, L., Meijer, K., Dobbelaer, M., Linden van der, J. &, Munneke, L. (2020). Kwaliteiten van de toetsbekwame hbo-docent. Herijking van het programma van eisen voor de basis- en seniorkwalificatie examinering zoals opgesteld door de Expertgroep BKE/SKE (2013). Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Hogeschool van Utrecht.

Over de tool

De afgelopen jaren is er in het hoger onderwijs toenemende aandacht voor toetsbekwaamheid. Toetsbekwaamheid maakt in het hbo expliciet onderdeel uit van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB, vergelijkbaar met BKO in wo). Alle hbo-docenten moeten dan ook beschikken over de zogenoemde ‘basiskwalificatie examinering’ (bke) die onderdeel is van de BDB. In het netwerk Toetsbekwaamheid worden kennis, handvatten en tools ontwikkeld om ‘voortdurende toetsbekwaamheid’ in het hoger onderwijs te ondersteunen. Het instrument ‘Bewust en bekwaam toetsen en beoordelen’ kan hier een mooie bijdrage aan leveren.

De tool bestaat uit een conceptmap waarin het concept ‘toetsing’ wordt geoperationaliseerd. Bij verschillende onderdelen van de conceptmap hoort een kennistoets. Ook bevat de tool kennistoetsen passend bij de leerdoelen van een toetsbekwame HBO docent.

Actualisatie en ontsluiting van het instrument door:

  • Kelly Beekman (Fontys)
  • Tamara van Schilt-Mol (HAN)
  • Desiree Joosten- ten Brinke (UM)
  • Marion van de Wijdeven (HAN)
  • Werkgroep Toetsen op Afstand (Versnellingsplan)